Emoties en gevoel ankeren met NLP

Als mens hebben wij allemaal ons rugzakje. Naarmate je ouder wordt maak je meer dingen mee. Overleden dierbaren, ziektes, het leven gaat niet altijd over rozen. In tijden van verdriet zou je weleens willen dat je een ruggensteuntje krijgt. Maar wat nu als je zelf dit ruggensteuntje op elk moment kunt oproepen? En gratis, door de oefeningen uit dit artikel te doen, beloof je me dan dat je ze zult gebruiken?

 

NLP

NLP is de afkorting voor neurolinguïstisch programmeren. Het is een semiwetenschap op het gebied van training, coaching en communicatieverbetering. Communicatie met anderen, maar vooral de communicatie met jezelf. NLP kan worden gezien als een methode om zelfverbetering mogelijk te maken. Hier liggen drie verschillende basisprincipes aan ten grondslag:

 

  • Kennis en gedrag moeten te kopiëren zijn: je moet anderen de stappen kunnen leren om succes te bereiken
  • Subjectieve ervaringen en meningen uitfilteren: wat is het feitelijke verhaal achter een gebeurtenis?
  • Een verhaal moet voor iedereen begrijpbaar zijn: je legt het zo uit, dat iedereen het snapt

 

Uit deze basisprincipes zijn enkele oefeningen tot zelfverbetering ontstaan, die ik graag hier met jullie deel.

 

Als mens heb je altijd te maken met emoties. Gebeurtenissen bepalen over het algemeen je dag. Hoewel Spinoza tientallen emoties heeft geformuleerd, is het vooral belangrijk om er vier te onthouden, de zogenaamde vier B's: bang, boos, blij en bedroefd. Blij is daarbij de meest aantrekkelijke emotie om in te verkeren. Wat nu als je dit kunt kiezen? Dat je kunt sturen of je je blij voelt of niet? Zou je alleen van de kennis al niet blij worden?

 

 

NLP emoties oefening 1: lichaamshouding

 

Neem de volgende lichaamshouding aan:

Ga staan en druk de schouders naar voren. Neem een energieloze houding aan. Kijk naar je voeten en tenen en zet een paar kleine stapjes in je huis. Loop alsof je niet wilt lopen. Probeer met tegenzin te lopen. Voel het zwaar in je benen en je hele lichaam. Zeg tegen jezelf "waarom moet ik zo lopen? Ik haat dit".

 

De persoon die jij net hebt nagespeeld is bedroefd, verdrietig. Voelde je het? Grote kans namelijk dat jij je ook echt verdrietig ging voelen door zo te gaan lopen! Probeer eens echt zo te lopen en kijk of je je daarna slechter gaat voelen. Het is belangrijk dat jij zelf voelt dat jouw lichaam en geest in een wisselwerking staan. Neem jij de lichaamshouding aan van iemand die verdrietig is? Dan zul jij je automatisch verdrietiger gaan voelen! Zelfs wanneer jij daarvoor nog heel blij was!

 

Dus wat doe je in een moeilijke periode in je leven? Je neemt de lichaamshouding aan van een winnaar!

 

Neem de volgende lichaamshouding aan:

Ga rechtop staan en kijk een beetje naar boven. Niemand weet waarom het zo is, maar positieve mensen kijken vaak naar boven. Druk je schouders naar achter, borst naar voren en zet een paar goede stappen door je huis. Zeg tegen jezelf: "Ik ben blij dat ik een winnaar ben. De baas over mijn eigen leven". Adem een paar keer flink in en uit. Durf zuurstof te pakken. Durf ruimte in te nemen. Ga desnoods op je balkon staan en roep: "ik ben de baas!". Zeg tegen jezelf "ik kan alles aan!". Knijp nu stevig in je rechterpols. Adem nog rustiger, ga rustig zitten en realiseer je dat je de wereld aankunt.

 

Wat je zojuist hebt gedaan is de lichaamshouding aannemen van een winnaar. Je loopt rechtop en ademt langzaam in en uit. Je voelt de energie door jezelf stromen en realiseert je dat je een winnaar bent. Je kunt de hele wereld aan.

 

Hoe vaker je deze oefening doet, hoe meer je leert omgaan met onzekerheden. Je werkt actief aan je zelfvertrouwen en durft moeilijke beslissingen te nemen.

 

 

NLP emoties oefening 2: ankeren

Ken je die momenten waarop je heel veel succes hebt, jij jezelf lekker voelt en je de wereld aankan? Dit gevoel is het sterkst na een bepaalde prestatie. Je hebt bijvoorbeeld promotie gemaakt, een miljoen gewonnen of hebt een goede presentatie gegeven. Je kunt dit gevoel ankeren door op het moment dat de succes het sterkst is, stevig in je rechterpols te knijpen. Je "ankert" zo het gevoel.

 

Wanneer je op een later tijdstip door een moeilijke periode moet, dan kun je het gevoel van succes weer oproepen door weer in je rechterpols te knijpen. Zodra je knijpt zul je al snel weer de emoties voelen die je hebt geankerd. Handig!